11 april 2019
– Geschreven door Anne –
Toen ik met het opnemen van de video’s begon, miste er iets. En dat was niet zomaar iets. In alle jaren waarin ik op de basisschool werkte, genoot ik ontzettend van het lesgeven. Toch was er iets dat nog veel belangrijker was dan het lesgeven zelf. Het werken met… de kinderen! Vragen beantwoorden van… de kinderen! En natuurlijk uitleg geven aan…? Je snapt ‘m.
KAREL EN KIM
In de video’s mochten de kinderen dus niet ontbreken. Al snel waren de eerste twee kinderen getekend. Dat waren Karel en Kim. Zij stelden me de eerste vragen en kregen de eerste opdrachten in de lessen.
Daarna ging het snel. Toen de tafel van 2 werd opgenomen, had ik 10 groepjes van 2 kinderen nodig, 10 x 2 kinderen. Dit was het moment dat de hele klas op papier kwam.
DE ENE VRAAG NA DE ANDERE
Sindsdien willen alle kinderen wel eens iets nieuws leren. Misschien heb je Robbie al gezien in de les van groep 6 over treintijden. In deze les wil hij met de trein naar Amsterdam. De trein heeft 5 minuten vertraging en Robbie wil berekenen hoe laat de trein dan aankomt.
Of misschien heb je Jimmy gezien in de les over de tafel van 2.
In een andere les vraagt Marijke zich af, hoe je sommen als 3 x 0,8 en 9 x 0,004 kunt uitrekenen. De kinderen houden me dus wel bezig met al die vragen!
Heb jij ook een rekenvraag? Stuur dan gerust een berichtje. Wie weet zie je de vraag nog eens terug in een les!