7 juni 2024
– Geschreven door Anne –
De tafelsommen door elkaar oefenen werkt oh-zo-fijn met de ‘stoplicht-bakjes’! Toen ik nog als bijlesjuf werkte, gebruikte ik ze werkelijk altijd bij het oefenen door elkaar. In dit blog lees je hoe je het oefenen spelenderwijs aanpakt!
VAN VOOR NAAR ACHTER NAAR DOOR ELKAAR
Als het lukt om alle keersommen van een tafel van voor naar achter op te zeggen, is het tijd om de sommen te husselen. Hieronder vertel ik hoe ik dat aanpak, maar…
…lukt het nog niet om een tafel van voor naar achter op te zeggen? Dat geeft helemaal niks! Lees dan wel eerst het blog ‘Tafels oefenen – zo pak je het aan!’. Hierin lees je hóé je een tafel van voor naar achter kunt oefenen. Daarbij is het slim om deze handige ‘tafel-afvink-lijst’ te downloaden. Hierop staan de leerdoelen voor alle tafels van de basisschool plus de leerdoelen die als voorwaarde worden gezien.
Lukt het al wel? Lees dan gauw verder.
TAFELSOMMEN DOOR ELKAAR OEFENEN: BENODIGDHEDEN
Voordat je begint met het door elkaar oefenen van de tafelsommen:
1. Kies een tafel.
2. Maak kaartjes en schrijf daar alle sommen van de tafel op. Op de kaartjes staan alleen de tafelsommen, niet de antwoorden.
Psst… je kunt de kaartjes zelf maken of hier downloaden, printen en uitknippen. Het is handig om stevig papier te gebruiken.
3. Leg de kaartjes omgedraaid en gehusseld op tafel.
4. Pak drie bakjes en zet ze bij de tafelsommen. De bakjes krijgen de kleuren van een stoplicht en staan voor:
– Rood: Het antwoord op de som is fout.
– Oranje: Het antwoord op de som is goed en het duurde langer dan drie seconde.
– Groen: Het antwoord op de som is goed en vlot opgezegd (binnen drie seconde).
Tip: Pak een bakje uit de kast en markeer het door middel van een gekleurde sticker of vouw drie bakjes van een rood, oranje en groen vouwblaadje.
Psst… Helemaal onderaan het blog vind je de stappen voor het vouwen van een bakje. 🙂
TAFELSOMMEN DOOR ELKAAR OEFENEN: AAN DE SLAG!
Nu de bakjes en kaartjes met tafelsommen (omgekeerd en gehusseld) klaarliggen, kan er geoefend worden! Zo pak je het aan:
1. Laat je kind een kaartje trekken en de som hardop voorlezen.
2. Afhankelijk van het antwoord op de som, kun je dit doen:
– Gaf je kind vlot en goed antwoord? Dan mag het kaartje in het groene bakje.
– Gaf je kind een goed antwoord, maar duurde het langer dan drie seconde? Dan mag het kaartje in het oranje bakje.
– Gaf je kind een verkeerd antwoord? Dan mag het kaartje in het rode bakje.
3. Laat je kind ook alle andere kaartjes trekken en in de bakjes leggen.
4. Bekijk en bespreek het resultaat.
Het groene bakje:
Als alle kaartjes op zijn, zie je in één oogopslag welke sommen geautomatiseerd zijn. Deze liggen in het groene bakjes. Het is het eerste bakje waar je aandacht aan kunt schenken. “Kijk eens hoeveel sommen je al kent!”
Het oranje bakje:
Dan mogen de sommen uit het oranje bakje gehaald worden. Deze kun je goed doornemen. Je kunt vragen:
- Van welke tafelsom kun je het antwoord nu wel vlot noemen?
- Zullen we ze eens op volgorde leggen? Gaat het om sommen die in het eerste gedeelte van de tafel voorkomen (1 x … t/m 5 x …) of juist in het tweede gedeelte 6 x … t/m 10 x …)?
- Zijn er sommen die ná een tafelsom komen, die in het groene bakje zit? Bijvoorbeeld: 6 x 4 komt na 5 x 4. Als je 5 x 4 gelijk kent, dan kun je aan die som denken en er 4 bij optellen.
- Zijn er sommen die die vóór een tafelsom komen, die in het groene bakje zit? Bijvoorbeeld: 4 x 4 komt voor 5 x 4. Als je 5 x 4 gelijk kent, dan kun je aan die som denken en er 4 van aftrekken.
- Over welke sommen moet je nog steeds langer dan drie seconde nadenken? Wat is ook alweer het antwoord op die sommen?
Tip: Laat je kind de antwoorden inprenten.
Het rode bakje:
Als laatste besteed je aandacht aan het rode bakje. Je kunt vragen:
- Hoeveel sommen kende je nog niet?
- Zit er een tussen die je nu wel kent?
- Wat is het antwoord op alle (overige) tafelsommen?
5. Een nieuw leerdoel bepalen
Mijn grootste tip is: Laat je kind het nieuwe, volgende leerdoel zelf bepalen. Zo creëer je eigenaarschap. Je kind neemt zelf verantwoordelijkheid voor het doel. De beste manier om iets te leren!
Doelen kunnen zijn:
- Ik kan de antwoorden van alle sommen in het oranje bakje goed én vlot opzeggen.
- Ik kan de antwoorden van alle sommen in het oranje bakje goed én vlot opzeggen.
- Ik kan alle antwoorden goed opzeggen.
- Ik kan alle antwoorden goed en vlot opzeggen.
- Ik kan … (een specifiek aantal) sommen beter of vlotter opzeggen dan de afgelopen keer.
6. Oefenen
En dan is het weer tijd om te oefenen! Vaak werkte ik met mijn leerlingen door tot het gelukt was om alle tafelsommen in het groene of oranje bakje te krijgen. Je kunt van tevoren natuurlijk ook met je kind afspreken wanneer het oefenen klaar is.
Tips:
1. Oefen niet te lang. Het moet voor iedereen leuk blijven! Denk aan 3 tot 8 minuten.
2. Zorg ervoor dat de focus niet op de oefentijd ligt, maar op het gestelde leerdoel.
3. Herhaal het oefenen de dagen erna. Liever kort oefenen en regelmatig herhalen, dan één keer lang oefenen.
4. Download de handige ‘tafel-afvink-lijst’ om de vooruitgang in kaart te brengen. (Er is iets met afvinken, waar de hersenen heel lekker op gaan, dus ik zeg DOEN!)
5. Oefen eerst één tafel tegelijk. Als het lukt om twee tafels goed en vlot op te zeggen, kun je deze twee tafels natuurlijk lekker husselen en tegelijkertijd oefenen.
6. Van tevoren een beloning afspreken maakt het extra leuk! (“Jij mag bepalen wat we gaan eten!’ of ‘Je mag een half uur later naar bed!“.
DE TAFELS OEFENEN MET EEN REKENfilmpje
Op deze website vind je allemaal rekenfilmpjes met bijbehorende werkbladen. De rekenfilmpjes over tafels oefenen en de voorbereiding erop vind je hieronder:
GROEP 3 LES 3.4 Sprongen van 2 (t/m 20)
GROEP 3 LES 3.5 Sprongen van 5 (t/m 20)
GROEP 4 LES 23 De tafel van 2
GROEP 4 LES 25 De tafel van 5
GROEP 4 LES 26 De tafel van 10
GROEP 4 LES 27 De tafel van 3
GROEP 4 LES 31 De tafel van 4
GROEP 4 OEFENLES De tafel van 2
GROEP 4 OEFENLES De tafel van 4
GROEP 5 LES 4 De tafel van 6
GROEP 5 LES 6 Tafelsommen
GROEP 5 LES 7 De tafel van 7
GROEP 5 LES 18 De tafel van 8
GROEP 5 LES 29 De tafel van 9
GROEP 5 OEFENLES De tafel van 6
GROEP 5 OEFENLES De tafel van 7
GROEP 5 OEFENLES De tafel van 8
GROEP 5 OEFENLES De tafel van 9
GROEP 6 LES 49 De tafel van 11
GROEP 6 LES 52 De tafel van 12
Wil je gelijk met de tafel van 2 oefenen? Dat kan ook met de rekenvideo hieronder! Veel rekenplezier!
bakje vouwen: zo pak je het aan!
De bakjes in de kleuren van een stoplicht zijn zo gemaakt! Je hebt nodig:
- vouwblaadjes in de kleuren rood, oranje en groen
- schaar
- lijm
1. Vouw 16 vierkantjes.
2. Knip aan de bovenkant en de onderkant een vierkantje in (zie foto).
3. Smeer lijm op de vierkantjes, die tussen de geknipte vierkantjes in liggen.
4. Vouw de buitenste vierkantjes naar binnen, zodat ze voor de plakrand komen.
5. Plak de vierkantjes vast.