21 juli, 2025

Blog by: Les van Anne

Breuken voor ouders en leerkrachten

WIST JE DAT…

Wist je dat breuken heel lang geleden zo genoteerd werden:

           1

           :

           2

Er staat hier: 1 gedeeld door 2. Dat is 1/2.

Op een gegeven moment vonden de mensen dat te omslachtig. Ze veranderden het noteren van de breuk naar:

          1

         .  .

          2

Uiteindelijk kozen ze voor:

          1

          –

          2

Er staat een half, maar tegenwoordig weet bijna niemand nog dat dit hier staat:

          1 gedeeld door 2 (is 1/2).

Zo kunnen we doorgaan:
Als je 2 appels deelt met zijn vieren, krijgt ieder:

          2

          –

          4

Precies ja:  2 appels gedeeld door 4 = 2/4. Ieder krijgt 2/4 deel.

Zo wordt 3 : 4 = 3/4  
En ga zo maar door!

Om te onthouden: Het streepje bij de breuk betekent ‘gedeeld door‘.

ACHTERGRONDINFORMATIE VOOR OUDERS

Kinderen komen al vroeg in aanraking met breuken. Bij de kleuters en in groep 3 leren kinderen het begrip ‘verdelen’. En hoe vaak zeg je niet tegen je kind: “Eerlijk delen, hoor! Ieder krijgt de helft!” Misschien heb je het ook wel eens over ‘een kwart’.

In groep 4 leert de juf of meester met de getallen uit de tafels te delen. 6 : 2 = 3. In groep 5 leren kinderen steeds grotere getallen te delen.

De introductie van breuken ligt bij de meeste basisscholen in groep 6. Dan legt de juf of meester uit wat een breuk is en leren de kinderen ermee te rekenen.


Psst… Wist je dat je op lesvananne.nl meer dan 300 rekenvideo’s met bijbehorende werkbladen vindt? In de video’s geef ik rekeninstructie, zoals ik die ook voor de klas gaf. Ik leg uit wat breuken zijn, hoe je ermee kunt rekenen, maar je leert ook over procenten, tafels, klokkijken, optellen en ga zo maar door!

Wil je gelijk aan de slag en het rekenen van jouw kind verbeteren? Meld je dan hier aan!


BREUKEN UITLEGGEN BIJ HET REKENEN

Rekenen met breuken kan hartstikke leuk zijn! Maar om meteen met een saaie getallenlijn aan te komen zetten… daar wek je bij een kind natuurlijk geen interesse mee op. Hoe kun je een kind een leuke introductie geven over wat een breuk nu eigenlijk is? Dat doe je zo!

EEN GEBROKEN BEEN

“O jee, een gebroken been!”

Vraag aan het kind wat er precies gebeurd is. “Inderdaad, je bot is gebroken. Er zit een breuk in.”

Dan vraag je door. “Wat moet er nu gebeuren?” 
Precies, je gaat naar het ziekenhuis. Daar krijg je gips om je bot aan elkaar te laten groeien; er een geheel van te maken. Soms is er zelfs een operatie voor nodig. Ze laten de stukjes weer aan elkaar groeien.

Natuurlijk kun je dit voorbeeld ook met een gebroken kopje of schoteltje geven. Het resultaat blijft hetzelfde: allemaal stukjes, allemaal delen van het hele kopje of schoteltje.

BREUKEN TIJDENS HET ETEN

Het is ook hartstikke leuk om, als je ’s avonds pizza eet, er gelijk op in te springen. 

“Deel de pizza maar met je broer. Eerlijk in 2 stukken. Ieder krijgt de helft.”

Je hebt een hele (1) gebroken in 2 gelijke stukken. Je hebt de pizza, die heel was, in gelijke stukken verdeeld. Je noemt zo’n stuk een breuk.

OEFENEN MET BREUKEN

Als je kind goed begrijpt wat een breuk is, kan hij met breuken gaan oefenen. En wat is er nou leuker, dan oefenen met pannenkoeken, die daarna echt mogen worden opgegeten. Zo wordt oefenen met breuken echt een feestje! En nog belangrijker: de kans is vele malen groter, dat je kind de breuken onthoudt!

BREUKEN EN PANNENKOEKEN

“Hoe kun je de pannenkoek gelijk verdelen?” Dat kan op verschillende manieren. Welke manier kiest jouw kind? (In tweeën, vieren, achten..?)

En als je het vraagt, kan jouw kind de pannenkoek dan in vier en daarna acht gelijke stukken verdelen? Hoe pakt hij dat aan?

Als het gelukt is, vraag je hoe één zo’n stuk heet. Als de pizza in vieren is verdeeld, kun je ook vragen hoe je 3 van de 4 stukken in ‘breukentaal’ zegt. Dat is 3/4 deel. Als de pizza in acht stukken verdeeld is, kun je vragen hoe je 7 van de 8 stukken in ‘breukentaal’ zegt. Dat is 7/8 deel.

DERDEN EN VIJFDEN

Nu is het tijd voor een nieuwe pannenkoek! Je kind mag deze pannenkoek in 3 gelijke stukken verdelen. Een andere pannenkoek mag in 5 gelijke stukken verdeeld worden. Dat is wat lastiger. Soms ook voor volwassenen! Benoem de verschillende stukken weer in ‘breukentaal’. 

BREUKEN VERGELIJKEN

Nu je verschillende pannenkoeken in stukken hebt verdeeld, kun je breuken met elkaar vergelijken. ‘Welk deel is groter’ 1/3 of 1/8??

Als er genoeg is geoefend, is het tijd om de pannenkoeken op te eten! Nou ja… ik zou ze zelf eerst nog even opwarmen in de pan.

REKENVIDEO’S OVER BREUKEN

Wil je meer leren over breuken? Dat kan! Op de pagina van groep 6, groep 7 en groep 8 vind je deze lessen:

GROEP 6
* LES 1 Breuken – half, kwart, achtste
* LES 4 Breuken – noteren
* LES 12 Breuken kleuren
* LES 16 Breuken – deel van een geheel
* LES 21 Breuken – aanvullen tot een hele
* LES 26 Breuken – op de getallenlijn
* LES 33 Breuken – deel van een geheel op de lijn

GROEP 7
* LES 1 Breuken vereenvoudigen
* LES 2 Minsommen met breuken
* LES 3 Plussommen met breuken
* LES 8 Gelijknamige breuken
* LES 11 Deel van een geheel bij geld en maten
* LES 12 Keersommen met breuken
* LES 23 Van breuk naar kommagetal

GROEP 8
* LES 1 Van gemengd getal naar kommagetal
* LES 2 Ongelijknamige breuken optellen
* LES 3 Ongelijknamige breuken aftrekken
* LES 9 Breuken met elkaar vermenigvuldigen
* LES 11 Hele getallen delen door breuken
* LES 13 Getallen delen door gemengde getallen

BREUKEN OP YOUTUBE

Op mijn YouTube-kanaal staan gratis rekenvideo’s! De onderstaande rekenlessen helpen je bij het rekenen met breuken. Ik vind het leuk, als je op het ‘duimpje omhoog’ klikt!

Wil je op de hoogte worden gebracht van iedere nieuwe rekenles op YouTube? Abonneer je dan op mijn kanaal!

Les 1: Breuken – helft, kwart en achtste
Les 43 : Verdelen in de verhoudingstabel
Oefenles: Procenten, breuken en kommagetallen

Nieuwste Blogs