
Kolomsgewijs rekenen vs. cijferend rekenen: waarom ik voor het traditionele kies
Op de basisschool leren kinderen tegenwoordig vaak rekenen met een methode die kolomsgewijs rekenen heet. Daarbij tel je de honderdtallen,
10 juni, 2025
Kinderen zijn nieuwsgierig en vinden het leuk om zelf te mogen meten. In de kleuterklas leren kinderen afpassen (bijv.: hoeveel handen passen er in de lengte van de tafel?). Ook oefenen ze met begrippen als ‘groter/kleiner dan’ en ‘langer/korter dan’. In groep 3 haalt de juf of meester de bordliniaal tevoorschijn en leert een kind wat een meter is.
Vaak krijgen de kinderen in groep 4 een eigen liniaal. Ze leren meten in centimeters. In groep 5 wordt het meten verder uitgebreid. In groep 5 kennen de meeste kinderen al 5 meetmaten: de millimeter, centimeter, decimeter, meter en kilometer.
Omdat het meten niet dagelijks in de rekenles terugkomt, vergeten kinderen al snel dat er bijvoorbeeld 100 centimeters in een meter passen. Het is goed om dat af en toe te herhalen. Maar nog belangrijker is het, om het meten te herhalen op een leuke, speelse manier. Want als iets wordt aangeleerd op een leuke, speelse manier, zal een kind het niet snel vergeten. Speciaal voor ouders, die met hun kind een leuke meetoefening willen doen, is deze blog geschreven!
Psst… wist je dat je op deze site allemaal rekenvideo’s vindt? Hieronder vind je een voorbeeld van een video over meten.
Niets is leuker dan jezelf opmeten en kijken of je gegroeid bent! Zo kun je dit aanpakken:
Nu kun je starten!
1. Eerst kijk je met je kind, wat er op de rolmaat te zien is. Wat weet je kind al? Welke maten kent hij al?
2. Als je kind nog weinig of niets kan opnoemen bij de rolmaat, kun je zelf de centimeters en millimeters aanwijzen. Daarna vertel je, dat er 100 centimeters in 1 meter passen. Om het visueel te maken, kun je het opschrijven. 1 m = 100 cm.
3. Nu gaan we meten op de gekozen plek met de rolmaat (bijvoorbeeld tegen de muur of deurstijl).
– Zet eerst samen op de muur een klein potloodstreepje bij 100 cm (= 1 m).
– Zet dan een streepje aan de bovenkant van het hoofd van je kind, als hij tegen de muur staat.
– Laat je kind meten, hoeveel centimeter het streepje boven de 100 cm (1 m) staat.
– Benoem dan: “Je bent 1 m en 22 cm. Je kunt dat ook zo zeggen: 122 cm.”
4. Nu mag je kind jou gaan meten (of zijn broer/zus).
5. Je kunt je kind laten schatten (= heel belangrijk voor het inzichtelijk vermogen): hoeveel centimeter verschil denk je dat er tussen jou en je broer/zus zit? Daarna kan hij het opmeten.
6. Als jullie nog niet uitgemeten zijn, kun je andere voorwerpen opmeten. Denk aan bijvoorbeeld de tafel, een potlood of een kussen. Laat je kind eerst een inschatting maken. Daarna mag hij kijken of hij in de goede richting dacht. (Bij kinderen uit groep 3 kun je vragen: ‘Denk je dat dit kussen langer of korter dan een meter is?’
7. Na een tijdje kun je weer eens samen meten.
– Eerst even achterhalen, wat je kind nog weet (= stap 1 en 2).
– Dan meten: Ben je gegroeid? (= stap 3).
– Daarna kun je stap 4, 5 en 6 herhalen.
Kinderen vinden het geweldig om te zien of ze gegroeid zijn. Ook zul je al gauw zien, dat je kind steeds betere inschattingen maakt. Hoe meer dit geoefend wordt, des te beter wordt het inzichtelijk vermogen!
Wil je op lesvananne.nl oefenen met meten? Dat kan natuurlijk! Op deze website vind je meer dan 300 rekenvideo’s met rekeninstructies die ik op school ook gaf. Hieronder vind je de lessen bij deze rekencategorie.
Meteen beginnen? Meld je dan hier aan!
GROEP 3 LES 17 De meter
GROEP 4 LES 6 Meten met een meter
GROEP 4 LES 11 Meten met centimeters
GROEP 5 LES 2 Meter en centimeter
GROEP 5 LES 13 De kilometer
GROEP 5 LES 31 De omtrek
GROEP 5 LES 36 Meten in m, cm en mm
GROEP 5 LES 41 M² en cm²
GROEP 5 LES 47 De decimeter
GROEP 5 LES 51 Rekenen met m²
GROEP 6 LES 11 De trap met maten
GROEP 6 LES 13 Rekenen met schaal
GROEP 6 LES 37 Kaartlezen met schaal
GROEP 6 LES 56 De trap met maten (deel 2)
GROEP 6 LES 57 De omtrek – verschillende vormen
GROEP 6 LES 58 De oppervlakte – verschillende vormen
GROEP 6 LES 60 Inhoud berekenen met blokken
GROEP 7 LES 13 Afstanden berekenen met schaal
GROEP 7 LES 16 De m³, dm³ en cm³
GROEP 7 LES 21 Maten met kommagetal omrekenen
GROEP 7 LES 22 Oppervlaktematen omrekenen
GROEP 7 LES 31 Inhoudsmaten omrekenen
GROEP 7 LES 34 Inhoud berekenen
GROEP 7 LES 35 Inhoud vissenkom berekenen
GROEP 7 LES 43 Oppervlakte van een driehoek
GROEP 8 LES 10 Passende inhoudsmaten kiezen
Zet ‘m op! Ik weet zeker, dat je het kan!
Op de basisschool leren kinderen tegenwoordig vaak rekenen met een methode die kolomsgewijs rekenen heet. Daarbij tel je de honderdtallen,
Voor veel kinderen herkenbaar: rekenen staat op een vaste plek op het rooster. De bel gaat, de rekenles begint en
Dobbelstenen gebruik je misschien vooral bij spelletjes, maar wist je dat ze een belangrijk hulpmiddel zijn om kinderen te leren
Daar is ze dan: het meisje met de zachtste wangetjes ter wereld! Haar naam is Hannah. Terwijl wij haar wangetjes
Het ruimtelijk inzicht vergroten – met de houten Tetris-puzzel oefen je het spelenderwijs! Dit populaire speelgoed stimuleert probleemoplossend denken, motoriek
In groep 3 leren kinderen stap voor stap tellen en begrijpen hoe getallen werken. Maar wat houdt dat precies in?
Les van Anne ©️2025, alle rechten voorbehouden
No account yet?
Create an Account