06 oktober, 2025

Blog by: Sonja

Zin in de rekenles: hoe maak je rekenen leuker?

Voor veel kinderen herkenbaar: rekenen staat op een vaste plek op het rooster. De bel gaat, de rekenles begint en de leerkracht zegt welke bladzijde je moet opzoeken in je boek of werkboek. En dan… aan de slag.

Maar waar is de zin in rekenen gebleven? En hoe kun je die (terug)vinden? Je leest het in dit blog!

Zin hebben

Even heel kort. Wat betekent ‘zin hebben in iets’ eigenlijk? Het betekent: uitkijken naar, verlangen om, misschien zelfs smachten naar. Hoe fijn zou het zijn wanneer je een rekenles begint en alle kinderen kijken er naar uit?

Als je ergens naar uitkijkt, geeft dat betekenis, nut en een positief gevoel. Een prachtige basis voor een rekenles!

Nieuwsgierigheid is de sleutel

Om ergens zin in te hebben of te krijgen, is nieuwsgierigheid een van de belangrijkste motivatoren.

Wie nieuwsgierig is:

  • heeft belangstelling en interesse
  • wil weten hoe iets werkt of opgelost kan worden
  • voelt intrinsieke motivatie

Het blijkt zelfs dat nieuwsgierigheid zorgt voor hogere schoolprestaties, zoals bij rekenen.

Kinderen stellen in vrije situaties vaak al wiskundige vragen:

  • “Hoe lang moeten we nog in de auto zitten?”
  • “Hoeveel gram bloem heb je nodig bij het pannenkoeken bakken?”
  • “Hoeveel vorken en messen moeten op tafel?”

Hoe mooi zou het zijn om deze nieuwsgierigheid te omarmen en mee te nemen de rekenles in?

De voordelen van nieuwsgierigheid bij rekenen

  • Kinderen gaan zelf op ontdekking om iets te willen leren
  • Kinderen ontwikkelen een bredere interesse
  • Kinderen stellen meer vragen
  • Kinderen staan open om nieuwe dingen te leren

Hoe zet je nieuwsgierigheid in tijdens de rekenles?

1. Creëer veiligheid

  • Zorg dat kinderen zich veilig voelen om vragen te stellen.
  • Werk aan vertrouwen en een goede band: een veilige leeromgeving nodigt uit tot nieuwsgierigheid.

2. Gebruik vragen van kinderen

  • Luister naar hun vragen.
  • Bundel ze of verzamel ze in een vragenpotje en pak er af en toe eentje uit.

3. Breng verrassende voorwerpen mee

  • Een grote liniaal
  • Een weegschaal met gewichtjes
  • Een klok in spiegelbeeld of zonder cijfers
  • Oude of buitenlandse munten
  • Een grote pot snoepjes om te tellen

4. Laat kinderen zelf ervaren

  • Speel een splitsing of een ‘bus-som’
  • Laat ze dingen in de klas opmeten
  • Zoek rekenvragen in hun eigen omgeving

Psst… Benieuwd naar wat kinderen in groep 3, 4 en 5 over meten leren? En wil je weten hoe je kunt helpen? Lees dan hier het blog ‘Oefenen met meten’.


5. Vertel situaties uit het dagelijks leven

  • Bijvoorbeeld in de bouwmarkt: hoeveel verf of behang heb je nodig?
  • Of: hoeveel eten koop je als je voor tien personen moet koken?

6. Ga op pad

Bezoek een supermarkt en kijk naar kortingen, aanbiedingen, hoeveelheden en gewichten.

Nieuwsgierigheid werkt aanstekelijk!

Ben zelf als leerkracht ook nieuwsgierig:

  • Neem eens een voorwerp of spel mee
  • Stel zelf hardop vragen
  • Deel situaties waarin je als leerkracht zelf nieuwsgierig was en hoe je dat hebt aangepakt: “Ik was in een bouwmarkt, want ik had verf nodig en…”
  • Stel vragen gericht op het denkproces van kinderen: “Hoe ben je tot dit antwoord gekomen?”

Wil je meer nieuwsgierigheid aanwakkeren (thuis of in de klas)?

Kijk of er in je les:

  • ruimte is om vragen te stellen
  • verrassende elementen aanwezig zijn
  • mogelijkheden zijn voor onderzoek
  • ruimte is om op verschillende manieren tot een oplossing te komen
  • elementen zijn waar je zelf ook nieuwsgierig naar bent

Zo verandert rekenen van ‘moeten’ naar ‘willen’, dankzij nieuwsgierigheid!

Over Sonja

Sonja woont met haar man, haar zoon Sven (2016) en dochter Emma (2018) in een klein dorpje in de polder, onder de rook van Rotterdam. Ze is afgestudeerd als juf en kinderpsycholoog. Ze heeft veel ervaring voor de klas en in de dyslexie- en dyscalculiezorg.

In haar vrije tijd is ze graag buiten bij haar dieren, leest en schrijft ze boeken, gaat ze graag op avontuur met haar kinderen en kan ze het niet laten om al haar lesideeën als juf thuis uit te proberen.

In haar blogs schrijft ze over hoe rekenen in het dagelijks leven met haar kinderen terugkomt. Ze koppelt hiermee de onderwijsdidactiek aan de thuissituatie. Hoe kun je als ouder thuis educatief aan de slag?

Je kunt Sonja op Instagram volgen via @sonjameyboom.


Rekenvideo’s op Lesvananne.nl

Op deze website staan meer dan 300 rekenvideo’s. In de rekenvideo’s geef ik de rekeninstructie, zoals die op de basisschool ook wordt gegeven. Je kunt de rekenvideo’s op pauze zetten, als je wat langer over een som of een vraag wilt nadenken. De rekenles kun je zo vaak als je wilt bekijken. Je weet dus zeker, dat de rekenstof goed blijft hangen! Dat maakt het rekenen op school een stuk makkelijker.

Benieuwd naar onze video’s? Neem dan een kijkje op de pagina’s van de kleuters, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8.

Gelijk beginnen? Dat kan ook! Meld je via de knop aan.

Nieuwste Blogs