6 februari 2025
– Geschreven door Anne –
In groep 3 leren kinderen stap voor stap tellen en begrijpen hoe getallen werken. Maar wat houdt dat precies in? In dit blog vertel ik je alles over getalbegrip in groep 3 en hoe je jouw kind kunt helpen om een goede basis te leggen!
Welke getallen leert een kind in groep 3?
In de kleuterklas leert een kind onder andere tellen tot en met 20 en het herkennen van de getalsymbolen tot en met 10 (acht schrijf je als 8). Aan het begin van groep 3 worden deze getallen herhaald. Daarna wordt het tellen stapsgewijs uitgebreid: eerst tot en met 50 en uiteindelijk tot en met 100.
Deze opbouw helpt kinderen om geleidelijk inzicht te krijgen in getallen. Maar het herkennen van getalsymbolen (vijfentwintig schrijf je als 25) en het tellen tot en met 100 is niet het enige wat ze leren omtrent getallen. Ik noem dit onderwerp ook wel ‘kennis van getallen’. Want er is veel meer te leren!
ONZE REKENVIDEO’S EN WERKBLADEN
Op deze website vind je wel meer dan 300 rekenvideo’s en bijbehorende werkbladen. In de rekenlessen geef ik, Anne, de rekeninstructie, zoals die op de basisschool ook wordt gegeven. Op deze pagina vind je de lessen over getalbegrip in groep 3 (en meer!).
Wat leren kinderen over getallen in groep 3?
Het tellen tot ten minste 100 wordt in groep 3 geoefend en daar wordt het hele schooljaar voor genomen. Dat had je al gelezen. Daar komt bij dat de kinderen de getallen kunnen lezen en opschrijven. Maar met welke leerdoelen kun je het beste beginnen?
1. Getalbeelden en de vijfstructuur
“Hoeveel jaar ben je?” Als je deze vraag aan een peuters stelt, zal hij bijvoorbeeld 2 vingers in de lucht steken. Dit vingerbeeld laat zien wat hij bedoelt.
Kinderen in groep 3 leren verschillende soorten getalbeelden. Getalbeelden zijn visuele weergaven van hoeveelheden die kinderen helpen, bijvoorbeeld bij het leren tellen.
Voorbeelden van getalbeelden:
- Vingerbeelden
- Dobbelsteenpatronen
- De kralen op een kralenketting
- Het kralen op een rekenrek
In de kleuterklas leert een kind alle vingerbeelden (1 t/m 10). Als hij eenmaal in groep 3 zit kan hij de vingerbeelden gebruiken om verkort te tellen met deze vijfstructuur. Vijf vingers op de ene hand en vier op de andere hand? Hij telt niet alle vingers afzonderlijk, maar overziet dat de ene hand er vijf heeft en telt van daaruit verder: 6, 7, 8, 9.
De vijfstructuur is ook goed zichtbaar op de kralenketting. Met deze ketting wordt het verkort tellen in groep 3 regelmatig geoefend. Waar is deze manier van tellen eigenlijk goed voor? Nou… Door gebruik te maken van de vijfstructuur leren kinderen getallen te herkennen in samenhang met 5, wat het tellen versnelt. In plaats van elk cijfer afzonderlijk te tellen, leren ze grotere hoeveelheden direct te overzien.
En daarbij: De vijfstructuur sluit aan bij het tientallig stelsel, waarin groepen van 5 en 10 belangrijk zijn. Het helpt een kind later om sneller te werken met tientallen en eenheden, zoals bij optellen, aftrekken, en vermenigvuldigen.
2. Buurgetallen
“Wie zijn de buren van 6?” is een vraag die je de leerkracht in groep 3 kan horen stellen. Aan de ene kant ‘woont’ de 5 en aan de andere kant de 7. De buurgetallen van 6 zijn dus de 5 en de 7.
Buurgetallen: dit begrip komt in groep 3 aan de orde. Kinderen leren welke getallen er naast elkaar liggen. Als een kind de telrij tot 10 of 20 foutloos op kan zeggen en de getallen kan lezen, kun je beginnen met het aanleren van de buurgetallen. Hierdoor leren kinderen gelijk vanuit elk getal verder te tellen en terug te tellen. Een ander belangrijk leerdoel!
“Welk getal ligt dichter bij de 10? 13 of 5?” Dit zou een volgende uitdaging kunnen zijn, die jouw kind kan aangaan.
3. De getallenlijn tot en met 20
In groep 3 maken de kinderen kennis met de getallenlijn.
Aan de getallenlijn kun je getalkaartjes hangen. Deze kaartjes hangen in volgorde van klein naar groot. De kinderen leren de getalkaartjes op de goede plek hangen en leren gelijk welk getal groter of kleiner is en wat meer of minder is.
Samenvatting getalbegrip in groep 3
Nog even de leerstof op een rijtje. Kinderen in groep 3 leren op het gebied van getalbegrip:
- Tellen (uiteindelijk t/m 100) en terugtellen
- Getalbeelden (vingerbeelden, dobbelsteenpatronen, aantallen op het rekenrek enz.)
- Getalsymbolen (hoe schrijf je het getal vijfentwintig?)
- De vijfstructuur (het herkennen van een groepje van 5)
- Buurgetallen (welke getallen liggen naast 6?)
- Tellen in sprongen van 10 en 5 (uiteindelijk t/m 100) en terugtellen
- Getallenlijn t/m 20 (waar hangt het getal 16 aan de getallenlijn?)
Hoe kun je thuis helpen?
Deze vier manieren kunnen je kind thuis helpen om bekend te raken met de getallen t/m 100.
1. Spelenderwijs oefenen met tellen
Maak rekenen leuk door samen spelenderwijs te oefenen. Het honderdveld Pop It kun je op verschillende manieren inzetten. Onze dochter Milou gebruikt de Pop It om te leren tellen tot en met 100.
Let op! Pak het tellen tot en met 100 stap voor stap aan. Bijvoorbeeld:
- Oefen met tellen tot en met 10.
- Oefen met tellen tot en met 20.
- Oefen met terugtellen vanaf 10.
- Oefen met terugtellen vanaf 20.
- Enz.
Lukt het tellen t/m 100? Dan is het tijd voor de volgende uitdaging!
- Oefen met tellen in sprongen van 10 (10, 20, 30 enz.)
- Oefen met tellen in sprongen van 2 (2, 4, 6 enz.)
- Oefen met tellen in sprongen van 5 (5, 10, 15 enz.)
2. Spelenderwijs oefenen met getallen
‘Bingo’ is heel geschikt om te oefenen met het goed uitspreken van de getallen tot 100.
Psst… Draait jouw kind de getallen tot 100 weleens om? Lees in het blog ‘Getallen omdraaien, dit kun je eraan doen!’ hoe je jouw kind erbij kunt helpen.
3. Vragen stellen
Overal kom je getallen tegen. Over deze getallen kun je vragen stellen, zoals:
- “Hoe hard mag ik rijden volgens het verkeersbord?”
- “Hoeveel minuten moet de taart nog in de oven staan?”
- “Op welk huisnummer woont je beste vriend(in) eigenlijk?”
Je kind zal niet eens doorhebben dat hij aan het oefenen is voor rekenen!
4. Gebruik visuele hulpmiddelen
En dan misschien nog wel de belangrijkste tip: Gebruik visuele hulpmiddelen.
Visuele hulpmiddelen maken abstracte getallen concreet en inzichtelijk. Een 8 betekent pas iets als een kind ziet waar het voor staat (bijvoorbeeld voor 8 fiches). Ook leert je kind hoe het getal is opgebouwd en hoe het zich verhoudt tot andere getallen (is 12 meer of minder dan 19?).
Deze visuele hulpmiddelen kun je gebruiken:
- Getalkaartjes met plaatjes: Deze koppelen cijfers aan een visuele voorstelling, zoals stippen of afbeeldingen.
- Getalkaartjes: Helpen bij het herkennen en ordenen van getallen.
- Getallenlijn: Visualiseert de volgorde van getallen en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
- Rekenmateriaal: Fiches, dobbelstenen en een rekenrek maken tellen en rekenen interactief en speels.
Met deze aanpak groeit niet alleen de kennis van getallen, maar ook het zelfvertrouwen van jouw kind. En dát is misschien wel het allerbelangrijkste. 😊
Psst… Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees van het blog ‘Oefenen met getallen t/m 100’!
Anne Schouten
Oprichter en mede-eigenaar van Les van Anne, afgestudeerd als leerkracht basisonderwijs, Intern Begeleider en Remedial Teacher.
“Wat een verschil maakt het, als een kind op zijn/haar eigen tempo leert rekenen. Eerst terug naar wat een kind al wél weet en van daaruit stappen maken. Zo blijft het leren leuk. De goede resultaten volgen dan vanzelf. Dit gun ik elk kind.”
hulp bij het rekenen
Niet alle kinderen gaat het rekenen gemakkelijk af. Misschien heb je op school te horen gekregen, dat jouw kind moeite heeft met dit onderdeel van het rekenen. Of misschien heb je het zelf opgemerkt of heeft jouw kind zelf aangegeven het niet allemaal te begrijpen. Dan is het tijd om ermee aan de slag te gaan! En dat doe je zo!
Iets nieuws leren begint met het volgen van een instructie. Door onze instructievideo’s krijgt jouw kind de kans om de rekeninstructie, die ook op zijn/haar basisschool is gegeven, nog eens (of meerdere keren) te volgen. Door onze bijbehorende werkbladen kan jouw kind vervolgens nog eens met de leerstof oefenen. Voor veel kinderen maakt dit alleen al een enorm verschil! En dat is niet alles!
Elk kind leert op zijn eigen tempo en heeft zijn eigen niveau. Dit kan per rekencategorie erg verschillen. Het kan best zijn, dat jouw kind heel goed kan klokkijken, maar dat het automatiseren van de tafels maar niet lukt. Of dat de tafels er allang in zitten, maar het kwartje met betrekking tot breuken nog niet gevallen is. Dit is de reden dat jullie op ons platform toegang tot alle leerjaren van de basisschool krijgen. Jouw kind krijgt hierdoor ook de kans om de rekeninstructies van een leerjaar terug of een leerjaar verder te volgen. Iets waar de meeste basisscholen niet (consistent) in kunnen voorzien. Je kind werkt dus écht op zijn eigen tempo en op krijgt op zijn eigen niveau instructie. Dat is uniek en dé manier om zelfvertrouwen voor rekenen op te bouwen en de scores te verhogen.
Ga direct aan de slag en meld je hier aan!