Breuken voor ouders en leerkrachten

WIST JE DAT…

Wist je dat breuken heel lang geleden zo genoteerd werden:

           1

           :

           2

Er staat hier: 1 gedeeld door 2. Dat is 1/2.

Op een gegeven moment vonden de mensen dat te omslachtig. Ze veranderden het noteren van de breuk naar:

          1

         .  .

          2

Uiteindelijk kozen ze voor:

          1

          –

          2

Er staat een half, maar tegenwoordig weet bijna niemand nog, dat dit hier staat:

          1 gedeeld door 2 (is 1/2).

Zo kunnen we doorgaan:
Als je 2 appels deelt met zijn vieren, krijgt ieder:

          2

          –

          4

Precies ja:  2 appels gedeeld door 4 = 2/4. Ieder krijgt 2/4 deel.

Zo wordt 3 : 4 = 3/4  
En ga zo maar door!

Om te onthouden:
Het streepje bij de breuk betekent ?gedeeld door?
.

ACHTERGRONDINFORMATIE VOOR OUDERS

Kinderen komen al vroeg in aanraking met breuken. Bij de kleuters leren kinderen het begrip ‘verdelen’. En hoe vaak zeg je niet tegen je kind: “Eerlijk delen, hoor! Ieder krijgt de helft!” Misschien heb je het ook wel eens over ‘een kwart’.

In groep 4 leert de juf of meester met de getallen uit de tafels te delen. 6 : 2 = 3. In groep 5 leren kinderen steeds grotere getallen te delen.

De introductie van breuken ligt bij de meeste basisscholen in groep 6. Dan legt de juf of meester uit wat een breuk is en leren de kinderen ermee te rekenen.

BREUKEN UITLEGGEN BIJ HET REKENEN

Rekenen met breuken kan hartstikke leuk zijn! Maar om meteen met een saaie getallenlijn aan te zetten? daar wek je bij een kind natuurlijk geen interesse mee op. Hoe kun je een kind een leuke introductie geven over wat een breuk nu eigenlijk is? Dat doe je zo!

“O jee, een gebroken been!”

Vraag aan het kind wat er precies gebeurd is. ?Inderdaad, je bot is gebroken. Er zit een breuk in.?

Dan vraag je door. ?Wat moet er nu gebeuren?? 
?Precies, je gaat naar het ziekenhuis. Daar krijg je gips om je bot aan elkaar te laten groeien; er een geheel van te maken. Soms is er zelfs een operatie voor nodig. Ze laten de stukjes weer aan elkaar groeien.?

Natuurlijk kun je dit voorbeeld ook met een gebroken kopje of schoteltje geven. Het resultaat blijft hetzelfde: allemaal stukjes, allemaal delen van het hele kopje of schoteltje.

Het is ook hartstikke leuk om, als je ?s avonds pizza eet, er gelijk op in te springen. ?Deel de pizza maar met je broer. Eerlijk in 2 stukken. Ieder krijgt de helft. Je hebt een hele (1) gebroken in 2 gelijke stukken. Je hebt de pizza, die heel was, in gelijke stukken verdeeld. Je noemt zo?n stuk een breuk.?

OEFENEN MET BREUKEN

Als je kind goed begrijpt wat een breuk is, kan hij met breuken gaan oefenen. En wat is er nou leuker, dan oefenen met pannenkoeken, die daarna echt mogen worden opgegeten?! Zo wordt oefenen met breuken echt een feestje! En nog belangrijker: de kans is vele malen groter, dat je kind de breuken onthoudt!

Laat je kind de pannenkoeken in gelijke stukken verdelen. Eerst in twee gelijke stukken. Daarna kan dezelfde pannenkoek in vier en acht gelijke stukken verdeeld worden. Vraag iedere keer hoe hij het aan gaat pakken. Nadat het gelukt is, vraag je hoe ??n zo’n stuk heet. Als de pizza in vieren is verdeeld, kun je ook vragen hoe je 3 van de 4 stukken in ?breukentaal? zegt. Dat is ? deel. Als de pizza in acht stukken verdeeld is, kun je vragen hoe je 7 van de 8 stukken in ?breukentaal? zegt. Dat is 7/8 deel.

Dan heb je een nieuwe pannenkoek nodig. Je kind mag deze pannenkoek in 3 gelijke stukken verdelen. Een andere pannenkoek mag in 5 gelijke stukken verdeeld worden. Dat is wat lastiger. Soms ook voor volwassenen! Benoem de verschillende stukken weer in ?breukentaal?. 

Nu je drie verschillende pizza?s in stukken hebt verdeeld, kun je breuken met elkaar vergelijken. ?Welk deel is groter? 1/3 of 1/8??

Als de pannenkoeken lauw zijn van het oefenen, is het tijd om ze op te eten! Nou ja? ik zou ze eerst wel even opwarmen in de pan.

Wil je meer leren over breuken? Dat kan! Op de pagina van groep 6 vind je deze lessen:

GROEP 6 LES 1 Breuken ? half, kwart, achtste
GROEP 6 LES 4 Breuken noteren
GROEP 6 LES 12 Breuken ? kleuren
GROEP 6 LES 16 Breuken ? deel van een geheel
GROEP 6 LES 21 Breuken ? aanvullen tot een hele
GROEP 6 LES 26 Breuken op de getallenlijn
GROEP 6 LES 33 Breuken ? deel van een geheel op de lijn

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om berichten te posten.