Scroll Top

Rekenen: wanneer is een kind eraan toe?

23 januari 2022
– Geschreven door Anne –


In groep 3 van de basisschool staat het vak rekenen dagelijks op het rooster. Dat wil niet zeggen, dat de kinderen uit groep 3 meteen met het maken van sommen aan de slag gaan. De kinderen beginnen pas als ze eraan toe zijn. Wanneer een kind aan rekenen toe is? Wanneer je kunt beginnen met plus-, min- en aanvulsommen? Je leest het in deze blog!

VOORBEREIDEN OP HET REKENEN

Een kind laten rekenen als hij eraan toe is: dat is het uitgangspunt van (hopelijk) elke leerkracht. Voordat een kind zijn eerste som uitrekent, vindt er heel wat voorbereiding plaats. Hij leert dingen, waar je misschien nooit bij hebt stilgestaan. Welke leerdoelen een kind beheerst, voordat hij aan het rekenen kan beginnen? Daar gaan we!

VOORWAARDEN VOOR HET REKENEN

Ik hoef vast niet aan te stippen dat kunnen tellen en terugtellen een voorwaarde voor rekenen is. Dus dat doe ik dan ook niet, uh… wel. Het weten hoe je de getalsymbolen schrijft (dus: vijf is 5) hoort volgens mij ook in het β€˜dat-hoef-ik-vast-niet-aan-te-stippen-rijtje’.

Misschien denk je nu…

Tellen: check
Terugtellen: check
Getalsymbolen schrijven: check

Klaar voor de eerste plussom!

Mooi niet!

Er zijn meer leerdoelen, die als voorwaarde voor rekenen gezien worden. Als een kind na het bovenstaande rijtje zou beginnen met het maken van plus- en minsommen, is er een grote kans dat hij sommen op zijn vingers gaat uitrekenen. Vingertellen, zoals dat wordt genoemd, willen we voorkomen.

Pssst… In de blog β€˜Help! Mijn kind doet aan vingertellen!’ vertel ik meer over waarom vingertellen het liefst wordt voorkomen en hoe je dat het best kunt aanpakken.

Terug naar de aanvullende leerdoelen, die een kind moet beheersen, voordat hij aan het rekenen begint.

Een kind…

… kan resultatief tellen (een hoeveelheid tellen met de bedoeling het aantal te bepalen) t/m 10.
… kan de getallen t/m 10 op de getallenlijn plaatsen.
… kan getallen t/m 10 splitsen.
… kent de dubbelen t/m 10.
… herkent de rekentekens +, – en =.

Voordat ik uitleg wat er met bovenstaande leerdoelen wordt bedoeld, voeg ik daar twee leerdoelen aan toe. Het is geen voorwaarde voor het rekenen om deze leerdoelen te beheersen, het maakt het rekenen wel een stuk makkelijker. Om frustratie bij een kind voor te zijn, raad ik aan om eerst met deze leerdoelen aan de slag te gaan, voordat er plussommen gemaakt worden.

Een kind kent de bijna-dubbelen.
Een kind kan t/m het getal 10 tellen in sprongen van 2.

HET AUTOMATISEREN VAN SPLITSEN EN VERDUBBELEN

In een rap tempo beginnen met het splitsen van alle getallen tot en met 10 heeft niet zoveel zin. Het is namelijk van belang dat de splitsingen geautomatiseerd worden. Daar bedoel ik mee, dat de splitsing vlot opgenoemd kan worden. Het liefst binnen 2 seconden. Je zou ook kunnen zeggen, dat de splitsingen erin gestampt moeten worden. Klinkt alleen wat minder gezellig. Zodra dat gelukt is (hoera!), zijn de eerste bouwstenen van het rekenen gelegd. (Ja… dat is juffentaal.) In andere woorden: de basis is gelegd.

STAPSGEWIJS LEREN SPLITSEN EN VERDUBBELEN

Stapje voor stapje de bouwstenen leggen: dat kan met een uitgewerkt overzicht van de leerdoelen. Van de vier leerdoelen, die ik eerder in deze blog noemde, heb ik er twaalf gemaakt.

Ik kan hoeveelheden t/m 10 precies (resultatief) tellen.
Ik kan de getallen t/m 10 op de getallenlijn plaatsen.
Ik kan de getallen 1, 2 en 3 splitsen. 
Ik kan het getal 4 splitsen.
Ik kan het getal 5 splitsen.
Ik ken de dubbelen van de getallen 1 t/m 5.
Ik kan het getal 10 splitsen.
Ik kan het getal 6 splitsen.
Ik kan het getal 7 splitsen.
Ik kan het getal 8 splitsen.
Ik kan het getal 9 splitsen.
Ik ken de dubbelen van de getallen 6 t/m 10.
Ik herken de rekentekens +, – en =.
Ik ken de bijna-dubbelen van de getallen 1 t/m 5.
Ik ken de bijna-dubbelen van de getallen 5 t/m 10.
Ik kan t/m 10 tellen in sprongen van 2.

HOE PAK JE HET AAN?

Stap 1: Om het leren visueel en aantrekkelijk te maken, kun je de doelen op een groot vel papier schrijven. Teken voor ieder doel drie cirkeltjes.

Pssst… Heb je een printer? Download en print dan deze PDF met de leerdoelen dan hier. Scheelt werk. πŸ™‚

Stap 2: Begin met het eerste doel. Als de splitsingen geautomatiseerd zijn (binnen 2 seconden kunnen worden opgenoemd), kun je verder met automatiseren van het volgende doel. Zo werk je het rijtje met leerdoelen af.

Als het doel behaald is, laat je de eerste cirkel, die voor het leerdoel staat, door je kind inkleuren of versieren.

Let op! Nu eerst even een stapje terug. Is het vorige doel blijven hangen? Dit is het moment om dat te checken. Het is belangrijk dat de muur van bouwstenen, waar ik het net over had, stevig wordt. Niemand wil een muur, die na een schooljaar instort, toch? Als het nog steeds lukt om de antwoorden vlot te geven, mag de tweede cirkel gekleurd worden. Lukt het niet meer? Geen paniek! Gewoon weer even oefenen en daarna de cirkel kleuren.

DE PRIJS VOOR DE PRESTATIE

Het is extra leuk als je halverwege een prijs aan je kind uitreikt. Het is immers een hele prestatie! De prijs kan een cadeautje zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet. Samen iets leuks doen, extra lang voorlezen of een klein uitje. Misschien heeft je kind zelf wel een leuk idee! Het is extra motiverend om de prijs van tevoren te bespreken en hem duidelijk zichtbaar op het vel met leerdoelen te schrijven. Maak er een leuk spel van en blijf je kind aanmoedigen. Ik weet zeker dat hij het kan!

REKENVIDEO’S TER VOORBEREIDING OP HET MAKEN VAN SOMMEN

Op deze website vind je meer dan 250 rekenvideo’s met uitleg. Natuurlijk horen daar ook de lessen bij, die voorbereidend zijn op het maken van sommen. Benieuwd naar deze les? Je vindt ze hier:

GROEP 3 LES 2 Vriendjes van 10
GROEP 3 LES 3.1 De telrij t/m 20
GROEP 3 LES 3.2 Getallen t/m 20 vergelijken
GROEP 3 LES 3.3 Getallen t/m 20 schrijven
GROEP 3 LES 3.4 Getallen t/m 20 met sprongen van 2
GROEP 3 LES 3.5 Getallen t/m 20 met sprongen van 5
GROEP 3 LES 6 Rekenrek t/m 20
GROEP 3 LES 7 Verdubbelen
GROEP 3 LES 8 Getallen splitsen

GROEP 3 OEFENLES De 2, 3, 4 en 5 splitsen
GROEP 3 OEFENLES De dubbelen van 1, 2, 3, 4 en 5
GROEP 3 OEFENLES De 7 splitsen
GROEP 3 OEFENLES De 8 splitsen
GROEP 3 OEFENLES De dubbelen van 6, 7, 8, 9 en 10
GROEP 3 OEFENLES Splitsen t/m 10

LES VAN ANNE OP YOUTUBE!

Wist je dat ik mijn eigen YouTube-kanaal heb? Daar vind je een aantal van mijn rekenlessen. Kinderen kunnen onderstaande rekenlessen kijken, als de basis nog gelegd moet worden. Een goede basis is het halve werk! Veel kijkplezier!

GROEP 3, oefenles – 2, 3, 4 en 5 splitsen
GROEP 3, oefenles – De dubbelen van 1, 2, 3, 4 en 5

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om berichten te posten.